Jak wybrać fotografa na ślub?

fotografWybór fotografa ślubnego powinien być na jednej z czołowych pozycji listy najważniejszych decyzji podejmowanych w trakcie przygotowań ślubnych. Powinien on być dokonany świadomie i na pewno z dużym wyprzedzeniem. Z racji, że jest kilka  kwestii, nad którymi należy się zastanowić podczas tego trudnego i jakże istotnego wyboru, postanowiłem przedstawić te najważniejsze zagadnienia, które mam nadzieję pozwolą Wam bezboleśnie i co najważniejsze, z oczekiwanym skutkiem, przebrnąć przez ten proces.

Kiedy zacząć poszukiwania?

Wiele par nie jest świadoma tego, że wzięci fotografowie mają grafiki ustawione już na co najmniej rok do przodu. Nie ma więc dużej szansy na to, że wysyłając zapytanie w stylu: „Dzień dobry, szukamy fotografa na nasz ślub, który odbędzie się za miesiąc…”, otrzymamy odpowiedź: „Termin mam wolny, zapraszam”.

Najbezpieczniejszym czasem na wybranie fotografa jest właśnie rok przed uroczystością. Zagwarantuje to nam możliwość porównania i wybrania oferty, która nam odpowiada pod każdym względem i nie będziemy ograniczeni do propozycji tylko tych fotografów, którzy mają jeszcze wolne terminy.

Czego potrzebujemy?

Warto mieć ustaloną listę swoich oczekiwań: ilość zdjęć, czy potrzebujemy zdjęcia z przygotowań, czy sesja ma się odbyć w dzień ślubu czy w innym terminie, czy chcemy album i zdjęcia w formie papierowej. Pytania te z pewnością zada fotograf przy pierwszym kontakcie i dobrze jest mieć te kwestie z góry przemyślane.

Reportaż ślubny to bardzo szerokie pojęcie. Niektóre pary zaczynają go od mszy, inne od sesji narzeczeńskiej, poprzez wizytę u kosmetyczki czy fryzjerki. Uważam, że nie warto rezygnować ze zdjęć z przygotowań – przedstawiają one tą gorączkową krzątaninę, nierzadko mały stres a na pewno emocje. Zdjęcia te dopełniają historię tego wydarzenia i na pewno miło będzie do nich kiedyś wrócić i powspominać te chwile.

slub

Doświadczony czy amator?

Fotografów na dzień dzisiejszy jest bardzo dużo i z każdym dniem ich przybywa. Jest to naturalny skutek postępu technicznego i dostępu do amatorskiego sprzętu, który sprawił, że fotografia stała się dostępna praktycznie dla każdego. Półprawdą jednak jest stwierdzenie, że to nie sprzęt robi zdjęcia a człowiek. Są sytuacje, a w fotografii reportażowej występują one wyjątkowo często, że aparaty amatorskie po prostu nie dadzą możliwości zrobienia poprawnego zdjęcia. Mowa tutaj szczególnie o takich miejscach jak kościół, który w większości przypadków jest słabo oświetlony i wymaga użycia odpowiedniego aparatu i obiektywów oraz sala weselna, która także bywa oświetlona minimalistycznie lub oświetlona jest lampami DJ’a czy zespołu, a zadaniem fotografa jest umiejętne wykorzystanie światła zastanego.

Sprzęt to nie wszystko. Doświadczenie fotografa jest równie ważne. Istotna jest wiedza i doświadczenie fotografa, czy wie jak zachować się w konkretnych sytuacjach, czy wie kiedy i gdzie dzieją się te najważniejsze momenty.

Przy wyborze fotografa cały czas gdzieś w tyle głowy powinna skrywać się ta jedna myśl: to jedyny taki dzień w życiu, nie powtórzę go już.

Gdzie szukać fotografa na ślub?

W dobie internetu oczywistym wydaje się fakt, że jest to miejsce, gdzie znajdziemy najwięcej stron fotografów, na których prezentują swoje zdjęcia. Należy jednak z pewnym dystansem podchodzić do tego co widzimy – ważnym jest, aby zobaczyć pełne reportaże z wydarzenia, a to najczęściej możliwe jest w trakcie osobistego spotkania.

Innym sposobem zdobycia kontaktów są targi ślubne, które odbywają się przynajmniej raz w roku w każdym większym mieście i podczas których od razu mamy możliwość osobistego spotkania z fotografem.

Często narzeczeni wybierają fotografów, którzy sprawdzili się na podobnych uroczystościach u kogoś znajomego czy rodziny. Jeżeli akurat byliśmy gośćmi na takim wydarzeniu, to bardzo łatwo będzie ocenić nam, czy fotograf był dyskretny, rzetelny i uprzejmy, a również opinia znajomego na ten temat będzie nam także bardzo pomocna.

 

fotograf plewiska
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie zdjęć oraz tekstów bez mojej zgody zabronione.
powrót

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych i funkcjonalnych. Jak wyłączyć?

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close